Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Behoeften van cliënten binnen arbeidsgerichte zorg

Marije Hagendijk
Nina Zipfel
Jan Hoving
In Nederland is er steeds meer aandacht voor het leveren van persoonsgerichte zorg. Het beter afstemmen van zorg op behoeften, wensen en voorkeuren van de individuele cliënt draagt bij aan hogere tevredenheid en verbeterde zorgkwaliteit. Om persoonsgerichte, arbeidsgerichte zorg te bieden, is het van groot belang goed te weten wat voor cliënten belangrijk is.
© Maria Korneeva / Getty Images / iStock
Er is een groeiende hoeveelheid wetenschappelijke literatuur waarin de behoeften van cliënten binnen arbeidsgerichte zorg zijn onderzocht. In dit onderzoek hebben we deze behoeften van cliënten samengevat en overzichtelijk weergegeven.

Methodologie

We hebben in verschillende internationale databases gezocht naar wetenschappelijke artikelen waarin cliënten werden bevraagd over hun behoeften binnen arbeidsgerichte zorg. Er werden 97 artikelen geïncludeerd. De behoeften van cliënten werden thematisch geanalyseerd. Om de betrouwbaarheid van onze bevindingen te beoordelen, is de GRADE-CERQual-methode toegepast.

Resultaten: wat zijn de kernbevindingen?

In totaal hebben we zeventien behoeften geïdentificeerd. Zie Figuur 1. Deze behoeften zijn onderverdeeld in vier grotere thema’s:

https://static-content.springer.com/image/art%3A10.1007%2Fs12498-024-2549-8/MediaObjects/12498_2024_2549_Fig1_HTML.jpg
Figuur 1. Overzicht van alle gevonden behoeften.

1. Inhoudelijke begeleiding: Cliënten hebben behoefte aan duidelijke, gerichte ondersteuning die hen helpt hun werk en gezondheid in balans te brengen.

2. Duidelijk en continu proces: Transparantie en een gestroomlijnd zorgproces zijn cruciaal.

3. Ondersteunende houding: Een empathische en motiverende houding van zorgverleners maakt een wereld van verschil.

4. Maatwerk: Zorg moet worden afgestemd op de unieke behoeften van elke patiënt.

De betrouwbaarheid van onze bevindingen bleek over het algemeen erg hoog te zijn.

Implicaties voor praktijk bedrijfs- en verzekeringsarts

Het overzicht biedt bedrijfs- en verzekeringsartsen handvatten om een meer persoonsgerichte aanpak te omarmen. Het overzicht met behoeften kan bijvoorbeeld worden gebruikt als een checklist of communicatietool om de mate van persoonsgerichtheid te evalueren. Door beter in te spelen op de behoeften van de cliënt, kan binnen de arbeidsgerichte zorg meer waarde voor de cliënt worden gecreëerd.

 

Marije Hagendijk, promotie-onderzoeker, Amsterdam. Contact: m.e.hagendijk@amsterdamumc.nl

Nina Zipfel, postdoc-onderzoeker, Amsterdam

Jan Hoving, senior onderzoeker, Amsterdam

Sylvia van der Burg-Vermeulen, hoogleraar en projectleider, Amsterdam

Alle auteurs zijn verbonden aan Amsterdam UMC en betrokken bij: value@work.nl

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen
account, maak dan hieronder een account aan.
Lees ook de spelregels.