Methode
Inventarisatie van actoren
Semigestructureerde interviews
Vanuit het doel om gezamenlijk tot een kennisagenda te komen, is gekozen voor een kwalitatieve aanpak. Door middel van 11 semigestructureerde interviews met een selectie van vertegenwoordigers uit de praktijk, het beleid en de wetenschap (zie tabel 1), zijn vraagstukken en kennishiaten opgehaald. Omdat het niet haalbaar was om met iedereen afzonderlijke gesprekken te houden, zijn binnen de 3 groepen belangrijke stakeholders geselecteerd, waaronder vertegenwoordigers van bedrijven en branches; departementen (ministeries van VWS en SZW); universiteiten en kennisinstituten.
Praktijk
|
Volandis
|
Stigas
|
ZZP Nederland
|
Arbeidsdeskundig Kennis Centrum (AKC)
|
Beleid
|
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS),
|
Ministerie van VWS, directie Curatieve Zorg
|
Ministerie van VWS, directie Publieke Gezondheid
|
Ministerie van VWS, directie Macro-Economische Vraagstukken en Arbeidsmarkt
|
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW), directie Gezond en Veilig Werken
|
Kennis
|
Erasmus Medisch Centrum, afdeling Maatschappelijke Gezondheidszorg
|
VU Medisch Centrum, afdeling Sociale Geneeskunde
|
TNO, unit Gezond Leven
|
RIVM, centrum Veiligheid
|
Tilburg University, Tranzo
|
Werkconferentie Arbeid & Gezondheid
Om de inbreng van een zo breed mogelijke vertegenwoordiging van de actoren te kunnen garanderen, vond er op 18 juni 2018 een werkconferentie plaats met als doel de opgehaalde kennisvraagstukken aan te vullen en te prioriteren om zo een gezamenlijke kennisagenda te formuleren. Er namen 35 vertegenwoordigers vanuit de praktijk, het beleid en de wetenschap deel aan de werkconferentie, zie tabel 2 voor de deelnemende organisaties. De werkconferentie volgde de aanpak van de wereldcafé methode5, vanwege het doel om in gezamenlijkheid kennisvraagstukken te prioriteren. Met deze werkvorm wordt een levendige dialoog opgezet over bepaalde vraagstukken. Door de verschillende rondes en de plenaire terugkoppeling worden deelnemers aangemoedigd een inbreng te leveren. De 9 thema’s met de opgehaalde kennisvraagstukken werden verspreid over 5 tafels. Deelnemers werden van tevoren ingedeeld aan een tafel. Elke tafel ging in gesprek over 1 of 2 thema’s waarbij de deelnemers vraagstukken konden aanvullen. Na de dialoog aan een tafel wisselden de deelnemers van tafel om kruisbestuiving van ideeën mogelijk te maken. De tweede stap bestond uit het prioriteren van de vraagstukken. Iedere deelnemer ontving 3 groene en 3 rode stickers met een letter B (beleid), P (praktijk) of K (kennis) die correspondeerde met de groep die de deelnemer vertegenwoordigde. De deelnemers werd gevraagd om de groene stickers te plakken bij 3 vraagstukken die zij het belangrijkst vinden èn prioriteit moeten hebben voor kennisontwikkeling. De |3 rode stickers konden geplakt worden bij vraagstukken die vanuit het perspectief van de deelnemers minder belangrijk zijn of weinig prioriteit hebben. Na de prioritering werden van ieder thema de vraagstukken die het meest opvielen plenair besproken.
Praktijk
|
Bakkerij en Zoetwaren
|
KLM Health Services
|
Stigas
|
Verbond Papier en Karton
|
Volandis
|
Patiëntenfederatie NL
|
MKB-Nederland
|
ZZP Nederland
|
Arbeidsdeskundig Kennis Centrum (AKC)
|
Nederlandse Vereniging voor Arbeids- en Bedrijfsgeneeskunde (NVAB)
|
Nederlands Vereniging van Arbeidsdeskundigen (NVvA)
|
Nederlandse Vereniging voor Veiligheidskunde (NVVK)
|
Beleid
|
Ministerie voor Binnenlandse Zaken
|
Inspectie SWZ
|
Ministerie voor Defensie
|
Ministerie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW)
|
Ministerie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS)
|
Kennis
|
TNO
|
ZonMw
|
Erasmus Medisch Centrum
|
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, lectoraat Arbeid & Gezondheid
|
TU Delft
|
Rijksuniversiteit Leiden
|
Instituut GAK
|
RIVM
|
Resultaten
De kennisagenda omvat 9 thema’s. Een volledig overzicht van de vraagstukken staat beschreven in tabel 3.
Thema’s en vraagstukken
|
Vraagstuk is belangrijk en heeft prioriteit*
|
Vraagstuk is minder belangrijk en heeft minder prioriteit*
|
Wisselwerking arbeid en gezondheid
|
||
Voor wie is arbeid wel/niet gezond?
|
3K
|
|
Wat betekent het als je iemand met ‘beperking’ aanneemt? Wat levert het op?
|
1B, 1P
|
|
Wat is wisselwerking tussen in-en uittreding en gezondheid?
|
1K
|
|
Mogelijkheden voor inrichten van arbeids/werkplek/functie voor specifieke individuen.
|
1P
|
|
Hoe kan de werving & selectie beter aansluiten bij verschillende groepen? Hoe kunnen we dit verbeteren?
|
1P
|
|
Wat zijn determinanten van arbeidsparticipatie?
|
||
Wat kan een werkgever doen om werk in te richten ten behoeve van arbeidsparticipatie?
|
||
Chronisch zieken inzetbaar houden, en zorgen dat ze energie houden. Wat kunnen ze wel, wat kunnen ze niet?
|
||
In hoeverre is arbeidsparticipatie gezond?
|
1K
|
|
Duurzame inzetbaarheid
|
||
Hoe bepalen we de psychosociale inzetbaarheid?
|
2K, 1B, 1P
|
|
Hoe houden we specifieke groepen inzetbaar?
|
1B, 1K, 1P
|
|
Wat betekent langer doorwerken voor de gezondheid en voor wie?
|
2K
|
|
Wat weten we over specifieke groepen? (laag/hoogopgeleid, chronisch zieken)
|
2K
|
|
Hoe zorgen we dat iedereen (man/vrouw, jong/oud etc.) inzetbaar is en blijft, in combinatie met 24-uursdruk en de combinatie van taken etc.
|
1P
|
|
Hoe bevorderen we toepassing kennis?
|
||
Wat is de beste strategie voor doorwerken?
|
||
Hoe kan een werkgever oudere werknemers waardevol inzetten?
|
||
Weten werkgevers wat de mogelijkheden zijn?
|
||
Hoe kan leven lang leren vorm krijgen?
|
1K
|
|
Hoe veranderen we het gedrag van de werkgever en werknemer?
|
2P
|
|
Hoe zorg je ervoor dat werkgever de oudere werknemer niet als probleem ziet?
|
2K
|
|
Voor wie is langer doorwerken wel/geen optie?
|
4K, 3P, 1B
|
|
Preventie
|
||
Wat zijn (meest) effectieve interventies voor de gezondheidsbevordering en duurzame inzetbaarheid?
|
6P, 2B, 1K
|
1K, 1P
|
Hoe bevorderen we het gebruik van preventie instrumenten?
|
3K, 1B
|
|
Hoe komen we hoger in arbeidshygiënische strategie?
|
2K, 1B
|
2K, 1P
|
Hoe kunnen we de eigen verantwoordelijkheid van werknemers organiseren?
|
1P, 1K
|
|
Gedragsverandering op werkplek: Hoe kunnen we dit verbeteren?
|
1P
|
1B
|
Rol/taakverdeling van professionals bij preventie
|
1P
|
1K
|
Personalised preventie: Wat werkt voor wie?
|
1P
|
|
Waarom volgen we de goede voorbeelden niet?
|
2P, 1K
|
|
Hoe kan de organisatie faciliterend zijn voor medewerkers?
|
3K, 2B, 1P
|
|
Arbeid en Zorg
Arbeidsgerelateerde zorg
|
||
Hoe anticiperen op meer chronisch zieke werkenden?
|
2K, 1P
|
|
Arbeid in klinische gezondheidszorg
|
2P
|
|
Hoe krijgt arbeid een rol in de huisartsenzorg?
|
2P
|
2P, 2K, 1B
|
Hoe kan er bij de professionalisering van medische professionals meer aandacht komen voor generieke zorg en preventie?
|
||
Hoe kunnen we vroeg signalering op de werkvloer vormgeven & welke acties kunnen daarop volgen? (ook bv door collega’s?)
|
||
Hoe kunnen we samenwerking tussen de bedrijfsgezondheidszorg en de curatieve zorg bevorderen?
|
1P
|
|
Combineren arbeid en zorg(taken)
|
||
Hoe combineer je arbeid en zorgtaken voor het gezin? Wat zijn regelmogelijkheden en wat is de rol van de werkgever?
|
3K, 1P
|
1K
|
Wat zijn effecten op gezondheid?
|
||
Werken met een chronische ziekte en implicaties voor werk-privé, verantwoordelijkheden, rol van de werkgever?
|
||
Hoe kunnen werkende mantelzorgers ondersteund worden?
|
1P
|
|
Wat zijn risicogroepen binnen mantelzorgers?
|
1K
|
|
Technologische ontwikkelingen
|
||
Hoe kunnen we omgaan met de kloof tussen technologie (snelheid) en wat we aankunnen?
|
4K, 3P, 1B
|
|
Wat zijn positieve en negatieve effecten op gezondheid?
|
1K, 1P, 1B
|
|
Wat zijn de ethische vraagstukken?
|
2K
|
1B, 1P, 1K
|
Gevolgen voor onderkant arbeidsmarkt?
|
||
Wat zijn de kansen (en bedreigingen)?
|
1K
|
|
Hoe richt je preventie in?
|
1K, 1P
|
|
Kennen werkenden de risico’s sneller in beeld krijgen?
|
2K, 1B, 1P
|
|
Flexibilisering
|
||
Preventie
|
3P, 1B
|
|
Coping strategieën onderwijs
Minder prikkel werkgevers; aanscherping nodig wet- en regelgeving
|
9P, 3B, 1K
|
|
Welke vormen? (globalisering, contracten, werktijden, werkplek)
|
1B
|
|
In welke branches speelt flexibilisering het meest, en waar profiteert werkgever / werknemer of andersom?
|
1K
|
|
Wat zijn effecten op gezondheid, en voor wie?
|
||
Hoe zorgen we dat bepaalde groepen niet uitvallen?
|
||
Wat gebeurt op werkplek, arbeidsomstandigheden?
|
||
Drijvers en tempo van flexibilisering?
|
1K
|
|
Welke eisen aan afstemming en relaties (veiligheid)
|
1K
|
|
Hoe flexibel is flexibilisering (voor werkgever en/of werknemer)?
|
2K
|
|
Psychische gezondheid
|
||
Hoe zorgen we ervoor dat onze toekomstige werknemers (scholieren) vitaal kunnen functioneren?
|
3K, 3P, 2B
|
4K, 2B
|
In welke mate spelen technologische ontwikkelingen hierin een rol, hoe kunnen we dat meten en beïnvloeden?
|
3P, 1K
|
|
Hoe beschermen we werknemers tegen toenemende mentale druk?
|
2K
|
|
Wat is de invloed van stigma op werk en functioneren?
|
||
Hoe kun je het werk zo inrichten dat het (bijv.) de autonomie van werknemers vergroot?
|
1B
|
|
Wat zijn de determinanten van toenemende psychische belasting en klachten?
|
1P
|
|
Wat kan de werkgever doen?
|
2K
|
|
Verder uitdiepen (thema) agressie en geweld in dienstverlenende beroepen.
|
1K, 1B, 1P
|
|
Waarom werken interventies niet?
|
1B, 1K
|
|
(Her)waardering werk
|
||
Betekenis van arbeid, voor verschillende doelgroepen?
|
1P, 1K
|
|
Wat is de prikkel om te komen tot verandering?
|
1P, 1B
|
|
Hoe verhouden betaalde en onbetaalde arbeid zich met elkaar?
|
||
Wanneer voelen mensen zich gewaardeerd in hun werk?
|
||
Hoe kun je werkgevers verleiden om mensen in dienst te houden?
|
2P
|
|
Hoe kun je dreigende verstoorde arbeidsverhoudingen vroeg signaleren en effectieve interventies inzetten?
|
2P, 1K
|
|
Waarom werken mensen?
|
3P, 3K
|
|
Inclusieve arbeidsmarkt
|
||
Hoe zorg je dat kwetsbaren niet uitvallen?
|
1P
|
|
Hoe kun je arbeid als medicijn inzetten?
|
1P
|
|
Hoe voorkom je een toenemende 2-deling?
|
1P
|
|
Wat zijn de ervaringen met jobcrafting, best practices? Hoe kunnen we andere werkgevers verleiden dit instrument succesvol toe te passen?
|
1K
|
1P
|
Hoe zorgen we ervoor dat we gaan denken in talenten van mensen?
|
||
Hoe creëren we de voorwaarden waaronder inclusie vanzelfsprekend is/wordt?
|
||
*In deze kolom wordt aangegeven hoe vaak er geprioriteerd is door vertegenwoordigers vanuit P(raktijk), B(eleid) en K(ennis). Zo betekent 2B dat er 2 stickers zijn geplakt door vertegenwoordiger(s) van het Beleid.
|
Wisselwerking arbeid en gezondheid
Duurzame inzetbaarheid
Preventie
Arbeid & Zorg
Technologische ontwikkelingen
Flexibilisering
Psychische gezondheid
(Her)waardering werk
Inclusieve arbeidsmarkt
Beschouwing
De werkwijze bij de prioritering van de vraagstukken tijdens de werkconferentie kan een punt van discussie zijn. Het toekennen van de groene stickers verliep redelijk vlot en leidde tot een vrij consistent beeld. Met de opdracht om rode stickers te plakken, dat wil zeggen voor kennisvraagstukken die het minst belangrijk beschouwd werden, hadden deelnemers meer moeite. Bij de plenaire toelichting op de rode stickers werd aangegeven dat ze het weliswaar belangrijk vinden dat dit vraagstuk wordt opgepakt, maar de andere vragen nog belangrijker werden geacht. Bij de interpretatie moet deze relativiteit dan ook meegenomen worden.
Dankbetuiging
Literatuur
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
Aandachtspunten
-
Naast kennisontwikkeling verdient verspreiding van bestaande kennis naar de praktijk meer aandacht.
-
Het is de verantwoordelijkheid van eenieder uit de praktijk, het beleid en de wetenschap om afzonderlijk en in gezamenlijkheid kennisontwikkeling of -verspreiding te initiëren.