Veel zorgverleners proberen hun patiënten of cliënten zo veel mogelijk bij een beslissing te betrekken. Toch blijkt uit onderzoeken dat dit nog niet altijd lukt. In een onderzoek van Kantar (2020) zegt slechts 37 procent van alle deelnemende patiënten dat zij beslissingen samen met hun zorgverlener nemen. En ook de Transparantiemonitor van Nivel (2020) laat een mismatch zien tussen de ervaringen van patiënten en artsen. De campagne Samen Beslissen wil hierin verbetering brengen door zowel zorgverleners als patiënten/cliënten bewust te maken. Op de website www.begineengoedgesprek.nl staan tips voor zowel zorgverleners als patiënten/cliënten. Ook kunnen er hulpmiddelen en campagnemateriaal gedownload worden. Samen Beslissen ging in september van start en zal in april van dit jaar een boost krijgen. De campagne wordt ondersteund door 23 organisaties uit de medisch specialistische zorg, huisartsenzorg, paramedische zorg, wijkverpleging en het ministerie van VWS.
NVAB haakt aan bij campagne ‘Samen Beslissen’
De NVAB doet vanaf nu mee aan de campagne Samen Beslissen. De campagne richt zich op betere communicatie en meer begrip tussen patiënt/cliënt en zorgverlener om zo tot de best passende ondersteuning of behandeling te komen. “Door mee te doen, willen we benadrukken dat dit vertrekpunt ook bij bedrijfsartsen fundamenteel is voor goede zorg”, stelt NVAB-voorzitter Gertjan Beens.