Tuchtcolleges die de kwaliteit van de gezondheidszorg bewaken, hebben meerdere malen een waarschuwing opgelegd aan bedrijfsartsen die de werkgever schriftelijk hebben aangegeven agressief gedrag van een werknemer niet te accepteren. Verbale agressie in de spreekkamer is dagelijkse praktijk. Artsen die hierover aan de werkgever rapporteren, schenden echter hun beroepsgeheim.
De rapportage moet slechts de vraag van het spreekuur beantwoorden. Er zijn andere wegen om agressie van cliënten te hanteren dan het melden aan de werk gever van cliënt. Het Centraal Tuchtcollege legde het tien jaar geleden al goed uit. De beschreven casuïstiek zal veel bedrijfs- en verzekeringsartsen bekend voorkomen, een uit de hand gelopen geschil over de arbeidsbelastbaarheid.
Bas Sorgdrager is bedrijfsarts en redacteur van TBV
Meer lezen over dit onderwerp?
Het is zeker ook de moeite waard om de interviews met prof. Arno van Dam en met Caroline Koetsenruijter over agressieproblematiek.