Wie kent het niet uit de tijd van de coschappen of dat je werkte in de kliniek: de talloze presentaties die tijdens overdrachten gehouden werden. Vaak gegeven door een arts-assistent die ad hoc verzocht werd om een kwestie uit te zoeken én om het antwoord tijdens de volgende ochtendoverdracht te presenteren mét wetenschappelijke onderbouwing. De resultaten kon men dan direct toepassen in de praktijk.
Vaak resulteerde dit in extra avond- en nachtwerk om dat voor elkaar te krijgen. En dan zijn er nog de refereeravonden die in het teken staan van een thema wat gedurende een avond wetenschappelijk uitgediept wordt voor de hele vakgroep. Ten gunste van groepsbinding gebeurt dit vaak onder het genot van een hapje en drankje. Mooie voorbeelden van hoe ‘evidence based medicine’ (EBM) in de kliniek vertaald wordt naar ‘evidence based practice’ (EBP).
Nu willen wij niet direct pleiten voor extra ad hoc avond- en nachtwerk voor AIOS. Toen wij de wereld van de verzekeringsgeneeskunde binnenstapten (in ons geval UWV) viel ons op dat er in de dagelijkse praktijk vrijwel geen aandacht is voor het inbedden van (nieuwe) wetenschappelijke kennis (EBM vertalen naar EBP). Wel worden bestaande, vaak oude richtlijnen, toegepast in het dagelijks werk. Echter ontbreekt het inbedden van nieuwe kennis én, niet onbelangrijk, het delen van deze kennis met de groep collega’s.
In onze opleiding wordt zelfsturend leren aangemoedigd en dat bracht ons samen op een idee. Zo hebben we de handen ineengeslagen en een gezamenlijk leerdoel in ons Individueel Opleidings Plan (IOP) opgenomen. Dit leerdoel gaat over bijdragen aan academisering op lokaal niveau door middel van het organiseren van lokale refereerbijeenkomsten op ons UWV-kantoor in Eindhoven. Dit idee hebben we verder uitgewerkt en voorgelegd aan onze medisch adviseurs (Nicole van Gerwen en Sjef Wijnen).
Zij steunden dit idee met enthousiasme, waardoor we het al snel in de praktijk konden brengen. Begin 2021 zijn we op ons kantoor gestart met een pilot van vier refereerbijeenkomsten (online vanwege alle COVID-19-maatregelen). Deze bijeenkomst werd georganiseerd voor alle A(N)IOS. Door twee tot drie A(N)IOS werd een presentatie gegeven in de vorm van een referaat of CAT (Critical Appraised Topic) met een overkoepelend thema. Uit evaluaties die we hebben gehouden bleek het een succes: men was enthousiast! Recent hebben we de bijeenkomsten met behulp van de medisch adviseurs uitgebreid: naast A(N)IOS nemen nu geregistreerde verzekeringsartsen deel aan te bijeenkomsten!
Wij zijn blij met de deelname van de geregistreerde verzekeringsartsen. Niet in negatieve zin blijkt er wel een ‘generatiekloof’ te bestaan tussen de jongere generatie die in de opleiding ‘opgevoed’ is met EBM en de oudere generatie die daar minder kaas van heeft gegeten. Wat ons betreft kan juist iedereen in de refereerbijeenkomsten een steentje bijdragen. Enerzijds leert de oudere generatie van de jongere generatie die wel is opgeleid met EBM. Anderzijds leert de jongere generatie juist van de oudere generatie door het invlechten van kennis en kunde van de jarenlange praktijkervaring. Wat ons betreft vullen beide generaties elkaar op deze manier juist aan!
Terug naar ‘AIOS in the lead’ en zelfsturend leren. Met zelfsturend leren is veel mogelijk. Als AIOS kan je dus ook zelf ideeën uitwerken in de praktijk. In ons geval proberen we vanuit onze rol als AIOS ons steentje bij te dragen door aan EBM én daarbij de vertaalslag maken naar EBP. Niet alleen voor en door AIOS, maar ook voor alle collegae op ons kantoor. En misschien nog het beste van allemaal: dat doen we met veel plezier!