Details
Inschrijving gesloten
Je kunt je niet langer inschrijven voor dit congres.Algemeen
Woe 13 maart 2024
09.30 – 17.00
Van der Valk Hotel Utrecht
Winthontlaan 4-6
3526 KV Utrecht
Tarief
- Regulier tarief
- € 449,-
- Abonnee tarief
- € 399,-
- Commercieel tarief
- € 899,-
Over dit congres
Lustrum congres
Op 13 maart 2024 organiseert Bohn Stafleu van Loghum het 20e TBV congres, gewijd aan het thema van agressie in de praktijk van bedrijfs- en verzekeringsartsen.
Omgaan met agressie in de spreekkamer
We maken het allemaal wel mee in onze praktijk: de cliënt die intimiderend gedrag vertoont, verbaal zijn frustraties uit of zelfs dreigt met fysiek geweld. Dit onderwerp blijft te vaak in de schaduw. Het is tijd voor verandering. Het is noodzakelijk om agressie grondig aan te pakken in de spreekkamer. Want in dit geval geldt: voorkomen is beter dan genezen.
Krijg inzicht in belangrijke vragen:
- Wat drijft mensen tot agressie?
- Hoe beïnvloedt agressie professionals en hoe kunnen zij hun grenzen stellen?
- Welke rol spelen werkgevers in dit vraagstuk?
Is agressie de baas?
Tijdens de 20e editie van het TBV congres geven wij u handvatten om in de spreekkamer om te gaan met agressie. We bieden u onder meer een rollenspel, zodat u versterkt uit het congres komt!
Congrescommissie
Het programma van het 20e TBV congres wordt samengesteld met medewerking van:
Nico Croon
Katrien Mortelmans
Rulanda van Kruysbergen
Sjef Wijnen
Praktisch
Voor wie?
Dit congres is primair geschikt voor bedrijfs- en verzekeringsartsen.
Parkeren en route
Van der Valk Hotel Utrecht ligt aan de A12. Neem afslag 17 (Utrecht/Jaarbeurs/Kanaleneiland).
Parkeren is gratis voor deelnemers aan het 20e TBV congres.
Openbaar vervoer vanaf Utrecht CS
- Buslijnen: 65 (Richting Vianen), 74 (Richting Vianen) en 77 (Richting Nieuwegein)
- Sneltramlijnen: 20 en 21 (Richting IJsselstein of Nieuwegein)
Uitstappen bij Kanaleneiland Zuid.
Bekijk de routebeschrijving hier.
Tarieven
- €449 | Regulier tarief
- €399 | Abonnee tarief*
- €899 | Commercieel tarief
Alle tarieven zijn exclusief btw. Bekijk de annuleringsvoorwaarden hier.
*Voor abonnees van het Tijdschrift voor Bedrijfs- en Verzekeringsgeneeskunde (TBV)
Accreditatie
Accreditatie is met 5 punten goedgekeurd door AbSg.
Vul uw relatienummer in op het inschrijfformulier als u hiervoor in aanmerking wilt komen. We kunnen helaas niet garanderen dat aangevraagde accreditatiepunten worden toegekend.
Programma
Opening en inleiding van de dag door de dagvoorzitter.
Larissa Hoogsteder spreekt over agressie en geweld. Zij staat stil bij verschillende vormen van agressief gedrag, het signaleren hiervan en het ontstaan van agressieproblematiek. Zo ook de mogelijk gevolgen, in het bijzonder als het plaatsvindt op het werk en in contact met klanten. Ook gaat zij in op passende reacties gerelateerd aan verschillende vormen van agressief gedrag en de behandelmogelijkheden.
Waarom zijn we Europees kampioen publieksagressie? Hoe komt dat en wat betekent dat voor u als bedrijfs- of verzekeringsarts? Weet u wanneer gedrag agressie wordt en hoe dan te handelen? Hoe stelt u vriendelijk duidelijk grenzen en wanneer maakt u melding van agressie?
Wat leert u tijdens deze lezing?
- Hoe u grenzen stelt
- Het ABCD-model
- Het belang van een collectieve norm stellen
Mensen die zich grensoverschrijdend gedragen houden zich niet aan sociale normen en schenden de rechten en belangen van anderen. Achter grensoverschrijdend en agressief gedrag kunnen verschillende dynamieken schuilgaan. In deze lezing wordt duidelijk gemaakt waarom mensen zich grensoverschrijdend gedragen en wat het verschil is tussen asociaal en antisociaal en hoe je daarmee om kunt gaan op het werk en in de spreekkamer.
Wat heeft u geleerd na het bijwonen van deze lezing?
- Hoe onderscheid te maken tussen verschillende onderliggende dynamieken van grensoverschrijdend en agressief gedrag
- Hoe u om kunt gaan met verschillende vormen van antisociaal en asociaal gedrag
- Hoe u werkomstandigheden en leiderschapsstijl kunt matchen aan deze verschillende vormen van antisociaal en asociaal gedrag
In deze plenaire afsluiting ontvangt u een praktisch overzicht van de belangrijkste inzichten rond agressie beheersing in de praktijk.
- Hoe werkt escalatie?
- Hoe herkent u frustratie en intimidatie?
- Hoe reageert u daar het beste op?
Daarnaast besteden we aandacht aan uw eigen mogelijke bijdrage aan escalatie en hoe u omgaat met uw eigen persoonlijke uitdagingen / allergieën.
Bovendien doen we enkele oefeningen met medewerking van acteurs. U krijgt de kans om vanuit de zaal regieaanwijzingen te geven, waardoor u direct het effect van verschillende benaderingen in de praktijk kunt zien.
Programma onder voorbehoud van wijzigingen
Sessies
In deze sessie willen we u graag laten kennismaken met wat een vertrouwenspersoon precies doet en niet doet, en wat er komt kijken bij de samenwerking tussen de vertrouwenspersoon en andere partijen.
Wat heeft u geleerd na het bijwonen van deze sessie?
- Wat de rol en taken van een vertrouwenspersoon inhouden
- Hoe de vertrouwenspersoon relaties onderhoudt met verschillende mensen binnen de organisatie
- De manieren waarop de vertrouwenspersoon samenwerkt met de bedrijfs- en verzekeringsarts
In het openbaar vervoer stijgt het aantal incidenten en daalt het veiligheidsgevoel van medewerkers. Maatschappelijke problemen spelen hierin een grote rol. Deze problemen vinden plaats op onze stations en in onze treinen.
Hoe maakt u beleid op sociale veiligheid wanneer u maar beperkt invloed heeft op negatieve maatschappelijke ontwikkelingen?
Wat heeft u geleerd na het bijwonen van deze sessie?
- Analyse van de probleemstelling; wie veroorzaakt nou de overlast en geweld?
- Wat (lijkt) te werken voor het terugdringen van overlast en geweld
- Wat is het effect van het beleid op sociale veiligheid qua beleving van NS-medewerker tijdens het werk
U gaat een intensieve, confronterende en inspirerende sessie tegemoet waarin u vormen van agressie leert herkennen en er effectief mee leert omgaan. Deze sessie richt zich op communicatieve processen en vaardigheden, die grotendeels losstaan van uw specifieke vakinhoudelijke kennis en kunde, maar wel een belangrijke invloed hebben op de manier waarop u uw werk uitvoert. Vaak kunt u effectiever zijn, met begrip op het juiste moment en duidelijke grenzen wanneer dat nodig is.
Wat leert u tijdens deze sessie?
- Het herkennen van vormen van agressie en geweld, met name wanneer ze voortkomen uit frustratie en gerichte intimidatie
- Praktische handvatten om effectief te reageren op verschillende vormen van agressie
- Inzicht in uw eigen innerlijke processen en emotionele reacties bij het ervaren van agressie, inclusief gevoelens van angst en lichamelijke reacties
Huiselijk geweld en kindermishandeling zijn veelvoorkomende problemen met ernstige gevolgen voor individuen en de samenleving als geheel. Een belangrijk risicosignaal is agressief gedrag, dat kan leiden tot vermoedens van deze problemen bij uw cliënt. Sinds 2013 zijn hulpverleners wettelijk verplicht om te handelen als zij dergelijke vermoedens hebben. In zo’n situatie dient u te overwegen of de problemen van uw cliënt invloed kunnen hebben op hun kinderen of andere kwetsbare volwassenen waar zij verantwoordelijk voor zijn. De KNMG heeft een handleiding ontwikkeld om hulpverleners te ondersteunen bij het in kaart brengen van deze problemen en het maken van weloverwogen beslissingen.
Wat heeft u geleerd na het bijwonen van deze sessie?
- De risicosignalen die kunnen leiden tot vermoedens van huiselijk geweld en kindermishandeling
- Hoe de KNMG-meldcode kan helpen bij het maken van een juiste inschatting en beslissing
- U bent zich bewust van de wettelijke verplichting die geldt voor alle artsen om in dergelijke situaties actie te ondernemen
Wat zijn persoonlijkheidsstoornissen, in hoeverre is bij specifieke persoonlijkheidsproblematiek sprake van grensoverschrijdend gedrag en/of agressie en wat is de state of the art op het gebied van behandeling? Naast antwoorden op deze vragen zal tijdens de interactieve sessie met behulp van casuïstiek worden ingegaan op do’s en don’ts in de begeleiding en bejegening van cliënten met (antisociale) persoonlijkheidsproblematiek, actuele dilemma’s bij behandeling en begeleiding in het re-integratietraject en er worden handvatten gegeven voor de praktijk.
Agressie in de spreekkamer komt bij herhaling voor, waarbij 1 op de 3 artsen (online) is bedreigd of geïntimideerd. Naast verbale agressie (80%) gaat het in ongeveer 10% om een doodsbedreiging. De impact op artsen is groot (KNMG-artsenonderzoek, 2022). De aanpak en preventie zijn echter niet eenvoudig. In deze sessie wordt de stand van zaken gepresenteerd aan de hand van de multidisciplinaire richtlijn en de mogelijkheid geboden om ervaringen te delen en mee te denken over een preventieve aanpak.
Wat heeft u geleerd na het bijwonen van deze sessie?
- Herkennen van potentieel agressief gedrag volgens de richtlijn en welke gevaren dit met zich meebrengt
- Quick scan over de mogelijke oorzaken van dit gedrag in de spreekkamer
- Kennen van preventieve acties om (ernstige) gevolgen zoveel mogelijk te voorkomen
Programma onder voorbehoud van wijzigingen