Adviseur arbeid in ziekenhuis
Meerwaarde adviseur arbeid
-
Preventieve zorg voor alle patiënten: Met het inzetten van de adviseur arbeid in het ziekenhuis kunnen alle patiënten – dus ook zzp’ers, werklozen, vangnetters – vroeg in het ziekteproces met vragen over hun individuele werksituatie terecht bij de adviseur arbeid. Patiënten beoordelen deze zorg gemiddeld met een 8,3. Zij ervaren onder meer steun van de adviseur arbeid bij vragen over wet- en regelgeving, bij het bespreekbaar maken van de ziekte op het werk, gevolgen voor het functioneren, wederzijdse verwachtingen en indien nodig het voorbereiden van het gesprek met de bedrijfs- of verzekeringsarts. Dit vergroot de kans dat mensen zich bewust zijn van en eerder anticiperen op eventuele problemen in het werk. Patiënten vinden het bovendien prettig dat zij terechtkunnen bij een adviseur met kennis van hun medische situatie en die niet in opdracht van een werkgever of arbodienst werkt, maar als onafhankelijke kan worden geraadpleegd.
-
Brugfunctie: De adviseur arbeid vervult een brugfunctie zowel met zorgverleners binnen als professionals buiten het ziekenhuis (bedrijfsarts, verzekeringsarts). Doordat de adviseur arbeid fysiek aanwezig is in het ziekenhuis, kan deze laagdrempelig worden geconsulteerd door zorgverleners, aanschuiven bij MDO’s en het belang van de aandacht voor werk zichtbaar maken. Hij of zij kan patiënten (met werkgever) informeren om gebruik te maken van de bedrijfs- of verzekeringsarts. De adviseur kan mensen met specifieke – aan de nierziekte gerelateerde – arbeidsvragen verwijzen naar het Steun- en AdviesPunt (STAP) van de Nierpatiënten Vereniging Nederland (NVN) of voor ondersteuning gerelateerd aan het verbeteren van de belastbaarheid laten doorverwijzen naar een revalidatiecentrum.
-
Vergroten expertise ziekenhuis: De inzet van de adviseur arbeid biedt zorgverleners de mogelijkheid hun expertise te vergroten (onder meer door het organiseren van workshops), een expert op gebied van arbeid laagdrempelig te consulteren (bijvoorbeeld op de poli of tijdens MDO) en patiënten laagdrempelig te verwijzen. Deze toevoeging wordt door zowel zorgverleners als het management positief ontvangen.
Conclusie: andere manier van denken over gezondheidszorg
‘Aandacht voor niet-medische zaken die
voor patiënten het leven betekenisvol maken’
Referenties
1.KNMG. KNMG-visiedocument Zorg die werkt: Naar een betere arbeidsgerichte medische zorg voor (potentieel) werkenden. Koninklijke Nederlandsche Maatschappij tot bevordering der Geneeskunst, Utrecht, 2017.
2.Sociaal-Economische Raad. Werk: van belang voor iedereen. Een advies over werken met een chronische ziekte. Advies 16/02, SER, maart 2016.
3.Awan AA, Zhao B, Anumudu SJ, et al., Pre-ESKD Nephrology care and employment at the start of dialysis. Kidney Int Rep (2020) 5, 821-830.
4.Bartys S, Frederiksen P, Bendix T, Burton K. System influences on work disability due to low back pain: An international evidence synthesis. Health Policy 2017;121(8):903-912.
5.Sipma W, de Vries HJ, Gansevoort RT, Visser A. Werk is aandachtspunt van zorgverleners rondom chronische nierpatiënt. Mensen met een nierziekte zelf aan zet om perspectief op werk levend te houden. Medisch contact, november 2021.
Casus: 46-jarige patiënte met ADPKD
Patiënte werkt als facilitair medewerkster bij een supermarkt, 33 uur per week. Zij is mantelzorger en houdt van tuinieren en wandelen. Zij is uitgevallen voor werk door klachten van haar nierziekte. Na behandeling heeft ze haar eigen werk grotendeels hervat. Bij ons eerste gesprek werkt zij 26 uur verdeeld over 4 dagen. Patiënt heeft regelmatig steunend en plezierig contact met de bedrijfsarts.
Hulpvraag: Patiënt heeft de uitgesproken wens om haar werk voor haar contractomvang te behouden. Ze ervaart de belasting van het werk als hoog. Al haar energie zegt ze in te zetten voor haar werk, waardoor er onvoldoende energie en aandacht is voor bijvoorbeeld gezond eten, bewegen en ontspannen. Haar rol als mantelzorger kan zij niet vervullen. Zij vertelt dat haar leven op dit moment voelt als overleven.
Ondersteuning: In het eerste gesprek wordt de werksituatie geïnventariseerd met aandacht voor de inhoud en de belasting van het werk, de arbeidsrelaties, het werkplezier, en de arbeidsomstandigheden. Samen wordt onderzocht hoe het werk meer passend kan worden gemaakt bij haar huidige fysieke belastbaarheid. Daarnaast wordt uitgebreid stilgestaan bij de communicatie met de werkgever. Zij heeft een hoog streefniveau, voelt zich uiterst verantwoordelijk, heeft moeite met delegeren en geeft aan moeite te hebben om haar grenzen aan te geven. Aangezien er sprake is van een chronische aandoening wordt geadviseerd de werkgever te vragen actief mee te denken over de wijze waarop zij ondanks haar gezondheidsklachten optimaal en duurzaam kan functioneren.
Samenwerking en verwijzing: De adviseur arbeid heeft afstemming gezocht met de bedrijfsarts en een gesprek met bedrijfsarts, de werkgever en patiënt gefaciliteerd. Doel van dit gesprek was een re-integratieplan gericht op duurzame arbeidsparticipatie.
Bij het tweede gesprek wordt er aandacht besteed aan haar persoonlijk functioneren, herstel balans belasting/belastbaarheid, adequate grenshantering, zelfzorg en ontspanning en herstel. In overleg met patiënt wordt zij verwezen naar maatschappelijk werk voor verdere begeleiding.
|