Binnen de bedrijfs- en verzekeringsgeneeskunde is ‘waardegedreven zorg' een relatief nieuw begrip: hoe en waar kan er binnen de arbeidsgerichte zorg waarde worden toegevoegd voor de patiënt?
In Nederland is groeiende aandacht voor ‘waardegedreven zorg', een concept dat zich richt op het realiseren van uitkomsten die ertoe doen voor patiënten. Deze patiëntgerichte uitkomsten worden gebruikt voor leren en verbeteren van de zorg.
In dit onderzoek brengen wij de patiëntenreis binnen arbeidsgerichte zorg in kaart. Met de in kaart gebrachte ervaringen en behoeften van de patiënt identificeren we potentiële verbeterpunten in het arbeidsgerichte zorgtraject.
Wij deden exploratief kwalitatief onderzoek door zeventien werknemers te interviewen die door een cardiovasculaire (CV) aandoening problemen (hebben) ervaren in het uitvoeren van werk.
Patiëntenreis: zes fasen
Een geaggregeerde patiëntenreis, bestaande uit zes fasen, werd ontwikkeld en grafisch weergegeven. Zie Figuur 1. Voor iedere fase zijn de contactmomenten, betrokken professionals en behoeften weergegeven. We identificeerden verbeterpunten zoals:
Figuur 1:
Dit is slechts een deel van de informatielagen weergegeven in de originele patiëntenreis. Bekijk de volledige (Engelstalige) patiëntenreis via de originele publicatie (zie referentie).
a.
het beter benadrukken van het belang van werkaanpassingen in aanloop naar de medische ingreep en;
b.
het geven van meer concretere handvaten hoe de patiënt om kan gaan met de ervaren beperkingen in werk.
Hoe kan de bedrijfs- en verzekeringsarts beter aansluiten bij de behoeften van CV-patiënten?
-
Moet de patiënt binnenkort een operatie ondergaan? Benadruk nu al het belang van eventuele werkaanpassingen om voorspoedig herstel achteraf te bevorderen.
-
Komt een patiënt voor het eerst bij u? Verstrek informatie over uw rol en over de processtappen om gevoel van zekerheid en autonomie te geven.
-
Staat een patiënt op het punt om terug te keren naar werk? Geef specifieke tips en handvaten hoe om te gaan met beperkingen in het werk.
-
Krijgt de patiënt geen werkaanpassingen? Bied ondersteuning om met de werkgever werkaanpassingen te vinden en daardoor vroegtijdige terugkeer naar werk te stimuleren.
-
Keert uw patiënt helemaal terug naar werk? Bied aan dat de patiënt u kan contacteren bij twijfels of vragen.
-
Heeft u contact gehad met een werkgever? Patiënten horen graag wat besproken is met hun werkgever.
Originele publicatie
Hagendijk ME et al (2023). Work-focused healthcare from the perspective of employees living with cardiovascular disease: a patient experience journey mapping study. BMC Public Health, 23(1), 1-15.