De doelgroep van het onderzoek is strak afgebakend: patiënten met het Ehlers Danlos Syndroom (EDS) en Hypermobility Spectrum Disorder (HSD). Centraal binnen dit proefschrift staat het concept van participatie, gedefinieerd binnen het ICF-raamwerk (figuur 1).
Figuur 1
Arbeidsparticipatie
Hoe participeren EDS en HSD-patiënten aan de samenleving? En, belangrijk voor TBV: wat met hun vermogen om deel te nemen aan arbeid? In deze proefschriftbespreking beperken we ons tot dat deel van het proefschrift dat be- trekking heeft op arbeidsparticipatie. Daaruit onthielden we:
1.
2.
3.
4.
1. De methodiek via diepte-interviews op basis van thematische analyse
Deze methode van data-analyse, met als doel de geleefde ervaringen van deelnemers te onderzoeken, bestaat uit zes fasen (tabel 1). De inclusie van patiënten, datacollectie en -analyse, en resultaten, zijn toegelicht in het Onderzoek in het Kort artikel Arbeidsparticipatie bij Ehlers-Danlos-syndroom. Zie pagina 53 van dit TBV.
Tabel 1
Fase
|
Beschrijving
|
---|---|
1. Vertrouwd raken met de data
|
Gegevens transcriberen (indien nodig), de gegevens lezen en herlezen, eerste ideeën noteren.
|
2. Initiële codes genereren
|
Interessante kenmerken van de gegevens op een systematische manier coderen voor de hele gegevensset, waarbij gegevens worden verzameld die relevant zijn voor elke code.
|
3. Thema’s zoeken
|
Codes verzamelen in mogelijke thema’s en alle gegevens verzamelen die relevant zijn voor elk potentieel thema.
|
4. Herzien van de thema’s
|
Nagaan of de thema’s werken in relatie tot de gecodeerde extracten (niveau 1) en de volledige dataset (niveau 2), waardoor een thematische ‘kaart’ van de analyse wordt gegenereerd.
|
5. Definiëren en benoemen van thema’s
|
Voortdurende analyse om de specifieke kenmerken van elk thema te verfijnen, en het algemene verhaal dat de analyse vertelt, waarbij duidelijke definities en namen voor elk thema worden gegenereerd.
|
6. Rapportage
|
De laatste mogelijkheid voor analyse. Selectie van levendige, boeiende fragmentvoorbeelden, uiteindelijke analyse van geselecteerde fragmenten, relateren van de analyse aan de onderzoeksvraag en literatuur, produceren van een wetenschappelijk rapport van de analyse.
|
2. De ervaringen van patiënten – eigen aan kwalitatief onderzoek – geven een goed beeld van de hinderpalen en bevorderende factoren
3. De verwijzing naar de Belgische steunmaatregelen
4. De conclusies van het proefschrift inzake arbeidsparticipatie
a.
b.
c.
Referenties
1.
2.