In Nederland is er steeds meer aandacht voor het leveren van persoonsgerichte zorg. Het beter afstemmen van zorg op behoeften, wensen en voorkeuren van de individuele cliënt draagt bij aan hogere tevredenheid en verbeterde zorgkwaliteit. Om persoonsgerichte, arbeidsgerichte zorg te bieden, is het van groot belang goed te weten wat voor cliënten belangrijk is.
Er is een groeiende hoeveelheid wetenschappelijke literatuur waarin de behoeften van cliënten binnen arbeidsgerichte zorg zijn onderzocht. In dit onderzoek hebben we deze behoeften van cliënten samengevat en overzichtelijk weergegeven.
Methodologie
We hebben in verschillende internationale databases gezocht naar wetenschappelijke artikelen waarin cliënten werden bevraagd over hun behoeften binnen arbeidsgerichte zorg. Er werden 97 artikelen geïncludeerd. De behoeften van cliënten werden thematisch geanalyseerd. Om de betrouwbaarheid van onze bevindingen te beoordelen, is de GRADE-CERQual-methode toegepast.
Resultaten: wat zijn de kernbevindingen?
In totaal hebben we zeventien behoeften geïdentificeerd. Zie Figuur 1. Deze behoeften zijn onderverdeeld in vier grotere thema’s:
1. Inhoudelijke begeleiding: Cliënten hebben behoefte aan duidelijke, gerichte ondersteuning die hen helpt hun werk en gezondheid in balans te brengen.
2. Duidelijk en continu proces: Transparantie en een gestroomlijnd zorgproces zijn cruciaal.
3. Ondersteunende houding: Een empathische en motiverende houding van zorgverleners maakt een wereld van verschil.
4. Maatwerk: Zorg moet worden afgestemd op de unieke behoeften van elke patiënt.
De betrouwbaarheid van onze bevindingen bleek over het algemeen erg hoog te zijn.
Implicaties voor praktijk bedrijfs- en verzekeringsarts
Het overzicht biedt bedrijfs- en verzekeringsartsen handvatten om een meer persoonsgerichte aanpak te omarmen. Het overzicht met behoeften kan bijvoorbeeld worden gebruikt als een checklist of communicatietool om de mate van persoonsgerichtheid te evalueren. Door beter in te spelen op de behoeften van de cliënt, kan binnen de arbeidsgerichte zorg meer waarde voor de cliënt worden gecreëerd.