Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Bekijk het eens door een andere bril

Joost van der Gulden
Bekijk jij het leven door een roze bril? Die uitdrukking kent iedereen wel. Door zo'n bril ziet alles er vrolijker uit.
Radboudumc / SGBO

 

In het dagelijks werk is het gebruik van een roze bril niet aan te raden, al kan wat optimisme zeker geen kwaad. Wel is goed je te realiseren dat je ook zonder roze bril een gekleurde kijk hebt op het probleem dat een cliënt je voorlegt. Vrijwel altijd zijn er meer kanten aan een zaak. Het behoort tot je professionele rol om die perspectieven te herkennen, mee te wegen en bespreekbaar te maken.
Het idee dat je zaken vanuit een verschillend perspectief kunt en moet bekijken, heeft op een speelse manier vorm gekregen in de brillendoos waarmee wordt gewerkt in de huisartsopleiding bij het Radboudumc. Deze doos bevat brillen met een variatie aan monturen en kleur van de glazen. Elke bril staat voor een eigen perspectief, zoals genderverschillen, planetary health, preventief handelen, medisch leiderschap, ethiek en wetenschap. De brillendoos krijgt nu ook een plaats in de opleiding tot bedrijfs- of verzekeringsarts bij de SGBO.
‘Ook zonder roze bril kun je een gekleurde kijk hebben’
De brillendoos wordt gebruikt om aios te helpen een casus of probleem vanuit verschillende invalshoeken te bekijken. Je kunt aios vragen om een casus verder uit te diepen met de ethiek- of wetenschapsbril op. Is de praktische oplossing die uit de groepsdiscussie voortkomt ook ethisch juist? Sluit deze aan bij wat geadviseerd wordt in een relevante richtlijn of de wetenschappelijke literatuur? En wat signaleer je als je dit probleem bekijkt met de medisch-leiderschapsbril op?
Tijdens intervisiemomenten krijgen aios soms elk een eigen bril om de inbrenger van een casus vanuit een specifieke invalshoek te bevragen. Dit leidt tot verdieping en verbreding van de discussie en het stimuleert aios om bijvoorbeeld mee te denken vanuit het oogpunt van gender of diversiteit.
Ik deel deze ervaringen omdat de metafoor van de brillendoos zeker ook bruikbaar is tijdens intercollegiale toetsing met geregistreerde collega’s. Voel je vrij om daarbij zelf nieuwe brillen te ontwerpen, maar gebruik zeker ook de patiëntenbril eens om de visie en het perspectief van de cliënt te verhelderen.

Joost van der Gulden is bedrijfsarts en opleidingsdirecteur eerstelijnsvervolgopleidingen bij het Radboudumc, Nijmegen. joost.vandergulden@radboudumc.nl 

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen
account, maak dan hieronder een account aan.
Lees ook de spelregels.