Praktisch instrument
De Knipperlichtentool Psychosociale Risico’s is een instrument dat ondernemingen kunnen gebruiken om gevolgen van PSR’s in hun onderneming op te sporen. De Knipperlichtentool kan gebruikt worden vanuit twee doelstellingen:
-
Prescreening: wanneer ondernemingen nog aan de start staan van hun beleid rond psychosociaal welzijn, kan het instrument gebruikt worden om na te gaan of er mogelijke gevolgen van PSR’s aanwezig zijn en om deze bespreekbaar te maken.
-
Monitoring: wanneer ondernemingen al eerste stappen hebben ondernomen in het opzetten van een psychosociaal welzijnsbeleid, kan het instrument gebruikt worden om de evolutie van verschillende indicatoren te monitoren over de tijd en zo ook de gevolgen van PSR’s in de eigen onderneming.
Instrument nodigt uit tot participatieve aanpak
De verschillende modules van de Knipperlichtentool PSR kunnen worden ingevuld door een beperkte groep personen die representatief zijn voor de onderneming, met behulp van de gebruikersgids en infofiches in de modules:
-
De gebruikersgids en infofiches helpen ondernemingen aan de slag te gaan met de Knipperlichtentool PSR en gidsen hen door het bijbehorende traject.
-
Module 1 omvat een eerste snelle beoordeling, gebaseerd op objectieve en cijfermatige indicatoren. In functie van de verkregen resultaten wordt al dan niet aanbevolen om Module 2 in te vullen.
-
Module 2 omvat een diepgaandere, kwalitatieve analyse, waarbij de interne werkgroep zelf een score kan toekennen, rekening houdend met de sector, de grootte en de specifieke kenmerken van de onderneming.
-
De geïntegreerde module richt zich voornamelijk tot ondernemingen die reeds verder staan in de opzet en uitwerking van hun welzijnsbeleid en het instrument willen gebruiken voor een systematische opvolging van dit beleid. Deze module combineert de indicatoren uit module 1 en 2 (zie kader hiernaast).
Preventieadviseur
De Knipperlichtentool PSR kan gebruikt worden in alle ondernemingen, ongeacht de sector waarin deze actief zijn. Grotere ondernemingen kunnen hun analyse aan de hand van het instrument ook tot een gedetailleerder niveau uitbreiden (bv. afdelingsniveau). Er is een beslisboom (zie hierboven) die ondernemingen helpt te beslissen op welke manier de Knipperlichtentool PSR te gebruiken.
Evaluatie en update, 5 jaar na de ontwikkeling
In de periode 2018-2020 werd de originele Knipperlichtentool PSR van een update voorzien binnen het onderzoeksproject ‘Onderzoek over het gebruik van de Knipperlichtentool PSR’.2Dit project bevat volgende doelstellingen:
1. Ondernemingen begeleiden bij het gebruik van de Knipperlichten PSR’s om psychosociale risico’s op te sporen en bij het beslissen welke verdere stappen er best genomen worden (bv. opstellen actieplan en/of uitvoeren risicoanalyse psychosociale aspecten).
2. Observeren wat er goed en minder goed loopt in dit proces en op basis hiervan een gids met goede praktijken opstellen.
3. Aanbevelingen formuleren om de tool te verbeteren op basis van de ondervonden moeilijkheden tijdens het gebruik van de tool (zowel naar inhoud als naar vorm).
Op basis van begeleidingsprocessen, intervisiesessies met preventieadviseurs psychosociale aspecten en bijkomende input van experten in preventie van PSR’s werd:
-
de papieren versie van het instrument inhoudelijk en vormelijk herwerkt (modules en infofiches);
-
een digitale versie in Excel-formaat ontwikkeld met oog op het vereenvoudigen van het encoderen van de indicatoren;
-
naast de twee reeds bestaande aparte modules, de bijkomende geïntegreerde module ontwikkeld;
-
een gebruikersgids ontwikkeld met goede praktijken en aanbevelingen bij gebruik van de Knipperlichten PSR’s.
Toegepast binnen Belgische ondernemingen
Tips voorafgaand aan gebruik Knipperlichtentool
Voordat aan de slag wordt gegaan met de Knipperlichtentool PSR is het raadzaam om eerst de gebruikersgids en infofiches door te nemen. Belangrijke adviezen:
-
Kader het instrument in het eigen psychosociaal welzijnsbeleid (bv. prescreening of monitoring).
-
In geval van gebruik van de tool als monitoring, bekijk de mogelijkheid voor interne benchmarking (bv. evolutie over verschillende jaren, vergelijking tussen afdelingen).
-
Het instrument is breed inzetbaar en kan op niveau van de onderneming nog verder geconcretiseerd en aangepast worden op maat van de onderneming indien nodig (bv. keuze subindicatoren, eigen definities van indicatoren). Maak hier gebruik van.
-
Creëer draagvlak binnen de onderneming.
-
Heb voldoende aandacht voor het samenstellen van een goede en representatieve werkgroep.
-
Ga projectmatig te werk, met een goede voorbereiding en aandacht voor het traject na gebruik van de Knipperlichtentool PSR.
Referenties
1. Psychosociale risico’s op het werk. (n.d.). Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg. werk.belgie.be/nl/themas/welzijn-op-het-werk/psychosociale-risicos-op-het-werk
2. 2020 – Onderzoek over het gebruik van de Knipperlichtentool PSR. (n.d.). Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg. werk.belgie.be/nl/onderzoeksprojecten/2020-onderzoek-over-het-gebruik-van-de-knipperlichtentool-psr
Indicatoren en mogelijkheden
In totaal kunnen er 18 indicatoren besproken worden. Voor 17 van de 18 indicatoren kunnen cijfermatige gegevens worden verzameld en ingeven in de Excel-tool. De 18de indicator, ‘psychosociaal welzijnsbeleid’, dient enkel besproken te worden. Volgende indicatoren kunnen besproken worden:
1. Arbeidsongevallen
2. Absenteïsme wegens ziekte
3. Re-integratie
4. Verloop (turnover)
5. Interne personeelsmutaties
6. Procedures n.a.v. disfunctioneren
7. Verzoeken psychosociale interventie
8. (Pogingen tot) zelfdoding met een ondernemingsgebonden oorzaak
9. Stakingen, collectieve werkonderbrekingen en vergelijkbare acties
10. Mogelijks schokkende gebeurtenissen voorgevallen op de arbeidsplaats
11. Emotionele incidenten
12. Groepsconflicten
13. Ongewenst gedrag derden
14. Functioneringsproblemen ten gevolge van middelengebruik
15. Structuurverandering binnen de onderneming
16. Musculoskeletale aandoeningen (MSA)
17. Respect voor diversiteit in de onderneming
18. Psychosociaal welzijnsbeleid
Binnen zo’n tabblad kunnen de volgende onderdelen onderscheiden worden:
2. Definitie / beschrijving van de subindicatoren + berekeningen
3. Waar kunt u de gegevens vinden?
4. Korte bespreking: Wat werd in de taakgroep besproken over de desbetreffende indicator?
5. Waarde-oordeel: Hoe beoordeelt u de indicator, rekening houdend met de verzamelde informatie en de bespreking?
6. Welke acties kan u mogelijk plannen in het kader van deze indicator?
7. Links naar meer informatie