Samenwerking tussen bedrijfsarts en pob’er
Uit de interviews kwamen naast de thema’s ‘spreekuur’ en ‘variaties in samenwerking’ onderwerpen aan de orde rond het thema ‘de basis voor samenwerking tussen bedrijfsarts en pob’er’. Het hebben van onderling vertrouwen wordt door de deelnemers gezien als basis voor een goede samenwerking. Inzicht krijgen in elkaars werkwijze, de samenwerking met elkaar kunnen evalueren en ruimte om elkaar te leren kennen zijn factoren die hieraan bijdragen volgens de deelnemers.A
Tabel 1: Uitspraken.
A
|
‘Ja, vertrouwen dat je op een gegeven moment die vertrouwensband met elkaar hebt. Dat de bedrijfsarts ook geneigd is om de afspraken na de probleemanalyse bij mij in te plannen. En wat ik zeg, er zit wel wat verschil in.’ (Pob’er-2)
|
B
|
‘Want, met hoe meer artsen je werkt, hoe meer je moet onthouden. Hoe meer afspraken je hebt, hoe meer je moet switchen.’ (Pob’er-5)
|
In aanvang alle dossiers samen bespreken
Meer aandacht
Daarnaast wordt nog aangegeven dat de relatief nieuwe functie van de pob’ers door enkele deelnemers gelinkt wordt aan de mate waarin casussen worden teruggepland in de agenda van pob’ers. De wens is om samen te werken binnen casussen en niet alleen betrokken te zijn bij intakes.
Dit onderzoek belicht het perspectief van de pob’ers. Meer aandacht voor de samenwerking met de bedrijfsarts zou kunnen bijdragen aan het optimaal inzetten van pob’ers. Dit onderzoek is uitgevoerd in het kader van de medische vervolgopleiding tot bedrijfsarts bij de Sociaal-geneeskundige Beroepsopleiding (SGBO) in Nijmegen en in samenwerking met de Werkgroep Wetenschappelijk Onderzoek van Zorg van de Zaak.
Referentie
1.Kansen van taakdelegatie en taakherschikking in de bedrijfsgezondheidszorg, een juridischempirische verkenning. Batenburg RS, Versteeg SE, Dute JCJ, 2017.