Home 2019
Laatste artikelen
Talk to the hand!
Talk to the hand waren de legendarische woorden van Arnold Schwarzenegger in de kaskraker The Terminator in 1984. Waren alle strubbelingen met lastige patiënten maar zo makkelijk op te lossen. Helaas verwachten patiënten meer van hun arts dan een gespierde machine.
Van inspanning naar ontspanning tijdens lastige momenten met moeilijke mensen
Stilstaan voelt alleen als vastzitten als je vindt dat je verder moet. Dat is mijn professionele motto. Ik gebruik het wanneer er een patiënt tegenover me zit die duidelijk iets anders wil dan ik me had voorgenomen of dan dat wat de verwijzer bedoelde.
Echte liefde
Het betrof een WIA-herbeoordeling van een 32-jarige vrouw. Zij heeft vanaf haar 18e levensjaar jarenlang een volledige WAJONG-uitkering gehad, maar is later op eigen initiatief gaan werken. Zij belde destijds zelf UWV voor hulp bij re-integratie en vond vervolgens een administratieve functie voor halve dagen. Nadat zij dat werk bijna twee jaar had verricht, meldde zij zich ziek.
Persoonlijkheidsstoornis en werk: niet altijd een gelukkige combinatie
Burn-outklachten bij mensen lijken toe te nemen, zelfs zodanig dat in de media gesproken wordt van een burn-outepidemie.1 Naast ervaren werkdruk en arbeidsomstandigheden blijkt dat mensen met bepaalde persoonlijkheidseigenschappen zoals de neiging tot perfectionisme2, een groot verantwoordelijkheidsgevoel en de neiging het andere mensen naar de zin te willen maken, gevoeliger zijn voor het ontwikkelen van burn-outklachten.3
Een complex probleem: patiënt in tweede spoor?
Meegaan met de behandelaar, met de werkgever, of de wet- en regelgeving volgen? Een dilemma kan de bedrijfsarts ervaren als ze betrokken wordt in de beschreven casus door Meesters et al (pagina 27). De bedrijfsarts heeft een zorgtaak (Wet BIG) en moet adviseren in lijn met de Wet verbetering poortwachter. Bij een dilemma is er behoefte aan moreel beraad met collega’s.
Kifid: bemiddeling waar het kan, uitspraak indien nodig
Kifid, het klachteninstituut financiële dienstverlening, behandelt jaarlijks zo’n 3000 klachten van consumenten over financiële producten en diensten van banken, verzekeraars, tussenpersonen en beleggingsadviseurs. Ruim de helft van de klachten gaat over verzekeringen en in een deel daarvan spelen medische aspecten een rol.
Wkkgz wil effectieve en laagdrempelige klachten- en geschillenbehandeling
De Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) probeert de positie van de cliënt te versterken door de zorgaanbieder te verplichten een effectieve en laagdrempelige opvang en afhandeling van klachten in te richten. De procedures binnen UWV, arbodiensten en bij zelfstandig werkende bedrijfsartsen zijn vergelijkbaar.
Tuchtstress
De laatste jaren is er nationaal maar ook internationaal sprake van een toename van de aandacht voor het welzijn van aangeklaagde dokters. Wat is de impact van een tuchtklacht op hun gemoedstoestand, hun gezondheid, hun functioneren? In dit referaat bespreken we een drietal recente internationale publicaties: twee uit Spanje (Barcelona) en één uit het Verenigd Koninkrijk.
Vernieuwen procedure tuchtrecht noodzakelijk
Geconfronteerd worden met een tuchtprocedure kan negatieve gevolgen hebben zowel zakelijk (klantverlies), emotioneel als voor het persoonlijk functioneren. Dit leidt ertoe dat het tuchtrecht bij professionele zorgverleners zijn doel vaak volledig voorbijschiet.
Tuchtzaken tegen UWV-verzekeringsartsen 2010-2017
Samenvatting
Doel: Inzicht verkrijgen in tuchtrechtelijke uitspraken tegen UWV-verzekeringsartsen.
Methode:Binnen het domein ‘gezondheidszorg’ werden op de website tuchtrecht.overheid.nl alle uitspraken bekeken die werden gedaan tussen 01-01-2010 en 31-12-2017. Alle uitspraken waarbij uit de tekst van de uitspraak duidelijk werd dat verweerder werkzaam was bij UWV als (verzekerings)arts, werden geïncludeerd. Van deze uitspraken werden diverse kenmerken geanalyseerd.