Tijdens de coronapandemie werden veel WIA-beoordelingen noodgedwongen telefonisch verricht. Onderzocht werd welke WIA-beoordelingen volgens verzekeringsartsen telefonisch kunnen worden gedaan en wat de invloed hiervan is op de kwaliteit.
Methode: semigestructureerde interviews in de periode november 2020 tot maart 2021 met zeven in de WIA werkzame verzekeringsartsen bij één UWV-kantoor. Thematische analyse middels codering door twee onafhankelijke beoordelaars.
Resultaten
De artsen (3 aios en 4 verzekeringsartsen) zijn van mening dat telefonische WIA-beoordelingen tijdens de coronapandemie voor de klant acceptabel zijn en verricht kunnen worden mits er voldaan wordt aan bepaalde voorwaarden (box 1). Zowel dossierstudie als anamnese worden uitgebreider uitgevoerd. De artsen leunen meer op het voorliggend oordeel en schatten de kwaliteit van de telefonische beoordelingen ruim voldoende, maar wel wat lager in. Vier van de zeven artsen bestuderen het dossier eerst voordat ze besluiten of de beoordeling telefonisch of fysiek plaatsvindt. Bij de rest worden alle WIA-beoordelingen meteen telefonisch ingepland. Als tips geven de artsen het advies om het dossier goed voor te bereiden en te kiezen voor een gestructureerde gespreksvoering, zodat inconsistenties getoetst kunnen worden. Als er geen restricties meer zijn voor fysieke spreekuren, verkiezen alle artsen een fysieke beoordeling boven een telefonische.
Vier van de zeven artsen bestuderen eerst het dossier
voordat ze besluiten over telefonische of fysieke beoordeling
Conclusie
WIA-beoordelingen kunnen onder voorwaarden telefonisch verricht worden met behoud van voldoende kwaliteit. Als er geen restricties ten gevolge van de coronapandemie meer zijn, dan gaan verzekeringsartsen weer grotendeels terug naar fysieke spreekuren.
Referentie
1. Kijk voor het uitgebreide verslag van dit onderzoek.
Box 1: Criteria om een WIA-beoordeling telefonisch te kunnen doen.
|