Home Zoek

Geef een zoekterm op ( 728 resultaten )

Verfijn zoekresultaten
Wet en ethiek

Overzicht van het tuchtrecht voor bedrijfsartsen in cijfers

Cijfers Regionale Tuchtcolleges 2018 Uit de gedetailleerde jaarcijfers 2018 van de Regionale Tuchtcolleges blijkt dat zij in 2018 gezamenlijk maar liefst 1644 klachten hebben afgehandeld. In 2017 werden nog 1946 klachten afgehandeld, waarvan een deel bestond uit klachten die in de voorafgaande jaren zijn ingediend. De meeste klachten zijn (ook) in 2018 behandeld door het […]

Uitspraken Regionale Tuchtcolleges bij bedrijfsartsen

Een belangrijk doel van tuchtzaken is dat uitspraken leerpunten opleveren voor beroepsbeoefenaren. We bespreken hier een aantal zaken met betrekking tot het handelen van bedrijfsartsen die tussen 1 juli 2018 en 1 juli 2019 ter beoordeling aan de tuchtcolleges zijn voorgelegd. Gepubliceerde uitspraken van tuchtzaken in deze periode hebben wij bestudeerd en geanalyseerd. Regionale Tuchtcolleges […]
Wet en ethiek

Het belang van de Beroepscode

Tuchtklachten tegen medisch adviseurs komen geregeld voor. Aanleiding voor een gegronde klacht tegen medisch adviseurs is bijvoorbeeld onderzoek en rapportage over whiplash.1 Meestal zijn klachten echter ongegrond.1,2 Bij uitspraken wordt de Beroepscode van de GAV (Geneeskundig Adviseurs in particuliere Verzekeringszaken) aangehaald als grondslag voor beslissingen, waaruit het belang van deze Beroepscode nog maar eens blijkt. […]
Wet en ethiek

Tuchtrecht voor de verzekeringsarts werkzaam bij of voor UWV

Door dit tweede doel wordt een tuchtprocedure, mede gezien recente publicaties hierover, in de praktijk veelal niet als stimulerend, maar als negatief en verlammend ervaren. Bij verzekeringsartsen kan een tuchtklacht, ook indien de claim is afgewezen, gevolgen hebben voor zijn opstelling bij de volgende beoordeling. Dit gegeven is aanleiding geweest om de medische tuchtzaken die […]
Wet en ethiek

Tuchtzaken tegen UWV-verzekeringsartsen 2010-2017

Resultaten: Er werden 103 uitspraken gevonden. In 55 zaken werd beroep aangetekend. Uiteindelijk waren na beroep 20 klachten gegrond. Bij 3 gegronde klachten werd geen maatregel opgelegd, 16 keer werd een arts gewaarschuwd en eenmaal werd een arts berispt. Klagers hadden meestal meerdere grieven per klacht (gemiddeld 2,72), waarbij het vaakst geklaagd werd over de […]
Wet en ethiek

Vernieuwen procedure tuchtrecht noodzakelijk

Daar waar het kwaliteitsverbetering beoogt, resulteert het bij de meeste professionals die ermee te maken krijgen in psychische klachten en een enorme reductie van het werkplezier. Ze worden oplettender en besteden meer aandacht aan dossiervorming en rapportage, maar doen dit niet omdat ze de procedure een nuttige leerervaring vonden. Angst voor een nieuwe klacht is […]
Wet en ethiek

Tuchtstress

Het eerste artikel is een systematic review van onderzoeken naar de reactie van dokters op een klacht. Het overzicht omvat 18 artikelen, meestal zonder goede beschrijving van de onderzoekspopulatie. De uitkomsten onderstrepen de zware impact van een klacht op dokters en de noodzaak van preventieve maatregelen en interventies voor wat de auteurs het klinisch-juridisch syndroom […]
Wet en ethiek

Wkkgz wil effectieve en laagdrempelige klachten- en geschillenbehandeling

Bouwman, R., Stobbe, E., Meijers, M., Friele, R. Tweede monitor Wkkgz: Stand van zaken patiëntenperspectief en implementatie “Effectieve en laagdrempelige klachten- en geschillenbehandeling”. Utrecht: Nivel, 2019. ISBN 978-94-6122-562-7 Voor zorgaanbieders is het verplicht een klachtenfunctionaris aan te stellen en zich aan te sluiten bij een onafhankelijke geschillencommissie. Het Nivel monitort het patiëntenperspectief en de implementatie […]
Wet en ethiek

Kifid: bemiddeling waar het kan, uitspraak indien nodig

De medische zaken bij Kifid gaan over de uitkering bij arbeidsongeschiktheidsverzekeringen (AOV), levensverzekeringen, reisverzekeringen en ongevallenpolissen. Kifid behandelt ook klachten over letselschade uit hoofde van de WAM. De kracht van Kifid is dat het een toegankelijk, deskundig en onpartijdig klachtenloket is en daarmee voor consumenten een waardevol alternatief voor de rechter. Toegankelijk omdat de procedure […]
Wet en ethiek

Een complex probleem: patiënt in tweede spoor?

Een moreel beraad is een gestructureerd en methodisch groepsgesprek over een morele vraag naar aanleiding van een concrete ervaring. Een morele ervaring wordt helderder in gesprek met anderen. De methode moreel beraad is te vinden op www.​nvab-online.​nl onder beleidsdocumenten en kan worden gebruikt voor eigen reflectie, tijdens overleg met een of meer collega’s en tijdens […]
Nieuwsbrief